Cbox here


Saturday, 23 February 2013

mulut kau jaga baik-baik ok ?

Jagalah mulut secantiknya .

HEBAT tak tajuk aku ? Macam nak makan orang je . HAHA  . Tu cuma tajuk je lah !



Kadang-kadang kita selalu cakap melulu , tindas orang dengan kata-kata kita. Kadang-kadang kita fikir hanya bergurau tapi pernah tak terfikir orang tu terasa ke dgn kata-kata kita ? Kalau terfikir cepat-cepat mintak maaf tau . Wahai sahabatku , usah kamu fikirkan perkara atau perkataan yang menyakitkan . Pernah dengar cerita tak pasal teka teki Imam Al-Ghazali 

Imam Ghazali = "Apa yang paling tajam di dunia ini?" 
Murid-Murid dengan serentak menjawab = "Pedang." 
Imam Ghazali = "Itu benar, tapi benda yang paling tajam di dunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri."

Bayangkan dengan hanya satu perkataan berubahlah reaksi manusia kan ? cer kalo cakap " eh kau cantik arini ? " mesti orang tu tersengeh je sepanjang hari . tapi kalo kita guna bahasa yang tak sedap macam mana? Untuk hati yang terluka sebab " touching" . biarkan lah . tak perlu hirau kan tau . buat kita tak senang duduk je . TAPI kalau teguran tu benda yang positif, terima lah . Anggaplah tu teguran dari Allah . Kita kan manusia yang lalai . Aku nasihat ni kadang-kadang untuk diri aku . kalau bosan-bosan aku bukak je blog ni boleh jadi  semangat untuk aku .

Jagalah hati kamu sebaiknya .

Ketenangan itu boleh dicapai melalui zikrullah  Ü




4 comments :

  1. Jom! Jemput join segmen pertama saya. http://nasuhanass.blogspot.com/2013/02/segmen-saya-suka-makan.html

    ReplyDelete
  2. astaghfirullah.. betul betul. kadang-kadang kita tak sedar yg kita dah sakitkan hati org. kesian kan klu ada orang yg terasa tu.. :D nak cakap benda yg baik-baik je insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah .sama2 kte baiki dri nak ? jdi yg terbaik . :) thanks kumen sini kamu ye . :)

      Delete
  3. insyaALLAH lebih peka lepas ni..kdg2 kita xsedar yg kita dah mneyakiti hati org lain. terutama melalui gurauan. sama2 kita memperbaiki diri. :)

    ReplyDelete

ello comel ! kalau rajin naip . komen la sini ye ❥