Cbox here


Friday 16 March 2012

MENGHADAPI PUTUS CINTA





"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah : 216)





Langkah pertama 
Reda . Apabila kamu reda, kamu tidak akan melakukan apa-apa yang membahayakan diri seperti menyakiti diri sendiri, membunuh diri . Dekatkan diri dengan Allah s.w.t dan hati kamu akan tenang~ insya-Allah .
Langkah kedua 
Luahkan apa yg terbuku dihatimu kepada seseorang yg boleh dipercayai, seperti teman rapat @ berjumpa dgn kaunselor . Hal ini kerana apabila kamu meluahkan apa yg terbuku dihatimu saat itu, kamu akan tenang dan beban yg berat itu akan berasa ringan . Ini sgt perlu agar diri kamu tidak tertekan .
Langkah ketiga 
Buang semua kenangan sewaktu bersama si dia . Jangan terus melayan perasaan sedih. Apabila kamu keadaan sedih sesuatu yg amat membahayakan diri adalah tinggi risikonya.
Langkah keempat 
Sibukkan diri kamu dgn melakukan aktiviti yg berfaedah. Ini akan membantu kamu melupakan si dia.
Langkah terakhir 
Buka lembaran yg baru dalam hidup kamu.putus cinta tidak bermakna hidup kamu suda berakhir. Mulakan hidup baru dan kamu tidak perlu bersedih kerana apa yg Allah s.w.t. takdirkan itu pasti ada hikmahnya.



·         Info   
Mengikut statistic, purata 6 orang membunuh diri setiap hari,
2500 orang setiap tahun dan 50,000 kes cubaan membunuh
diri yang dilaporkan setiap tahun. Nauzubillah.   

2 comments :

  1. assalamualikum, maaf dik, akak baru je jenguk blog akak td, ternampak komen dari adik, ttg koding tu.
    tp akak tengok dah berseri dah blog adik ni. tahniah yer...berjaya juga buat..maaflah tak sempat nak bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam . alhamdulillah kak, berjaya jgk ! thanks kak jenguk blog sy . :) xpe kak . kak punya tutorial tu pun dah cukup membantu saya,.

      Delete

ello comel ! kalau rajin naip . komen la sini ye ❥